Drej kompasset og invester i stedet i børnenes fremtid

17. november 2017

Borgmester Lars Ive skriver i valgpjecen, at han kombinerer høj velfærdskvalitet med lav skat – for mig lyder det som rent fata morgana og urealistiske valgløfter.
Igen er jeg bekymret for børnenes hverdag. I foråret 2017 offentliggjorde pædagogernes fagforening i Rudersdal en alenetidsundersøgelse, der viste, at mere end 3/4 af pædagogerne i Rudersdal ofte står alene med børnegruppen – gennemsnitligt med 16 børn i 58 minutter. Endelig svarer over 1/3 af pædagogerne ja til, at de inden for det seneste år har oplevet situationer, der var uforsvarlige eller decideret farlige situationer, mens de stod alene med børnegruppen. Det kan vi hverken byde vores børn eller vores ansvarsfulde pædagogiske medarbejdere.
Forskningen viser, at jo tidligere man sætter ind med høj normering, veluddannet personale og tidlig pædagogisk indsats for de udsatte børn, jo større effekt på børnenes videre liv har indsatsen. Vuggestuer af høj kvalitet øger sandsynligheden for påbegyndelse af ungdomsuddannelse umiddelbart efter 9. klasse. Velnormerede dagtilbud giver på sigt børn en højere kvote af erhvervsmæssig uddannelse, børn, der er længere på arbejdsmarkedet og børn, som sjældnere bliver kriminelle som teenagere eller voksne. Jeg tænker, om ikke disse forskningsresultater modsvarer de ønsker og ambitioner, vi har på næste generations vegne. Og investeringen rækker videre – for effekten gælder ikke kun næste generation, men skaber positiv social arv fra den ene generation til den næste.
Tænk lige over det Jens Ive.

Julie Sahlholt, Enhedslisten Rudersdal

Dette læserbrev er sendt til Rudersdalavis