Grønt Rudersdal med solceller på taget

I sidste uge besøgte jeg vores nabokommune Furesø, og jeg var imponeret over den historie, jeg hørte om, hvordan taget på Farum Svømmehal vil blive belagt med solceller. Vores andre naboer mod nord i Hørsholm Kommune har etableret seks solcelleanlæg, heriblandt et anlæg på kulturhuset ‘Trommen’. Jeg ville sådan ønske, at det var Rudersdal der tænkte grønt.

Konkret kunne jeg forestille mig, at Birkerød Idrætscenter og Rundforbihallen kunne være gode placeringer til solcelleanlæg. Der findes mange muligheder. Lige nu står vi eksempelvis overfor en lang række renoveringer af kommunens idrætsfaciliter, samt opførelsen af en ny håndboldhal i Holte. I den proces er det oplagt, at vi indtænker den vedvarende energi.

I Enhedslisten vil gerne opfordre til, at vi åbner øjnene, og sammen afsøger muligheder for etablering af solceller rundt om i kommunen. Det er en velkendt teknologi, der let kan etableres, og som samtidig giver besparelser på elregningen. Det er besparelser, der løbende kan geninvesteres i den grønne omstilling. Lad os sammen tænke større og grønnere.

Christoffer Emil Jørgensen