Modtagelse af flygtninge i Rudersdal: V-borgmester gjorde regning uden vært!

Borgmester Jens Ive (V) peb over, at Rudersdal Kommunes oprindelig kvota på 48 flygtninge i 2014 skulle sættes op til 70 på grund af den ekstraordinære situation i verdens konfliktområder, herunder borgerkrigen i Syrien. Han henvendte sig til regeringen og pressen, og mente at de såkalte 0-kommuner skulle modtage flere flygtninge.

Men der er en grund til, at 0-kommuner – København og omegnskomuner, Århus og Odense heriblandt – er 0-kommuner. De har modtaget mange flere flygtninge igennem de sidste 40-50 år, mens andre (rige) kommuner herunder Rudersdal har “kørt på frihjul”.

Resultatet blev, at borgmesteren gjorde regning uden vært! Et flertal af partierne i Rudersdals kommunalbestyrelse har kritiseret ham og sagt, at Rudersdal accepterer den ny udfordring og vil tage imod de nye flygtninge og vise medmenneskelighed og fælles ansvar! 12 ud af 23 byrådsmedlemmer bestod flertallet af: Lokallisten, Socialdemokraterne, Konservative, Radikale og Enhedslisten.

Jacob Jensen, Ø supplerer til Rudersdal Avis: “Det er en dråbe i havet, men hver dråbe er et menneske. Vi er nødt til at være humane. Vi har et ansvar, selvom det koster noget.”