Vanvittig dom mod Pussy Riot

Tre kvindelige medlemmer af det russiske punkband Pussy Riot er ved en domstol i Moskva kendt skyldige i hooliganisme for en manifestation, de gennemførte op til den russiske præsidentvalgkamp. Kvinderne er idømt to års fængsel.Enhedslistens Europaordfører og medlem af Europarådet, Nikolaj Villumsen fordømmer dommen:

– Det er en hel vild overreaktion og et angreb på ytringsfriheden, som vi ikke kan sidde overhørig. Europarådet bør reagere, når et medlemsland krænker basale menneskerettigheder på den måde, udtaler han og fortsætter:

– Putin burde skamme sig, når han på den måde prøver at kvæle opposition og kritik. Det er desværre blot endnu et søm i ligkisten til Ruslands dårlige forhold til menneskerettighederne.

Europarådet må gå ind i sagen

Dommen har allerede mødt international kritik fra bl.a. en række kendte kulturpersonligheder, og Nikolaj Villumsen vil nu bede Europarådets ministerkomite om at gå ind i sagen. Rusland er ligesom Danmark en del af Europarådets 47 medlemslande.

– Jeg forventer, at de europæiske udenrigsministre tager afstand fra denne vanvittige dom, som jeg ikke kan forestille mig vil holde en meter ved den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, forklarer Nikolaj Villumsen.