Klima, energi og forbrug

Det synes vi er vigtigst lokalt i Rudersdal

• Fælles grønne varmeløsninger – Fjernvarme og store fælles varmepumper
  • Eget forbrug: Mindre kød og mælkeprodukter, bevar, reparer, genbrug – nyd livet
  • Kommunens bygninger får solceller og isoleres og på nye bygninger prioriteres genbrugsmaterialer.

Kommunen skal gennemføre klima tiltag hurtigst muligt.

I Enhedslisten taler vi ikke bare om at være grønne, vi er også parat til handling.

Derfor kræver vi, at kommunen gennemfører den besluttede klimahandlingsplan hurtigst muligt. Vi kan ikke acceptere en hockeystav, når vi kan gøre noget. Vi skal have en offentlig, fælles og gennemskuelig plan, som viser hvordan reduktionen af udledningen skal ske.  Planen skal indeholde løbende målinger på fremdriften, rapportering og opfølgning. Så borgerne kan vurdere, om politikerne faktisk er klimavenlige.

Og det går rigtigt langsomt i vores kommune med at gennemføre klimatiltag. Aftalte tiltag, som fx elbiler i hjemmeplejen er allerede skudt flere år og busdriften ville være gået tilbage til diesel, hvis ikke det var blevet bremset af andre kommuner.

KLIMA OG ENERGI

Enhedslisten har i 2022 opnået, at Rudersdals kommunes oprindelig mål om 70% CO2-reduktion blev skærpet til at være 85% i 2030, og klimaneutralitet i 2040. Det er et kæmpe fremskridt i forhold til første udkast til klimaplan, og er ambitiøst, de få år taget i betragtning.

Da perspektivet er, at den ødelæggende klimakrise er i gang, mener vi at det fornuftige ville være at Rudersdal blev helt klimaneutral allerede i 2030.

Folketinget besluttede i 2020,  at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med 70% i år 2030. Det skal Rudersdal naturligvis bidrage til. Vi er blandt de rigeste og mest CO2-udledende i Danmark, og har selvfølgelig råd til at gøre det. Vi vil arbejde for en klimaretfærdig fremtid.

I 2018 udledte vi 5,3 tons  CO2 pr indbygger, hvilket svarer det til 1 ton mere end borgerne i vores nabokommune Furesø, altså 20% mere. Det omhandler oven i købet kun den CO2-udledning der foregår lokalt i kommunen; kommunens opgaver samt vores energi og transport(kaldet scope 1 og 2).

Dertil udleder vi gennem vores forbrug langt mere – nemlig mindst 15 ton CO2, det såkaldte scope 3. Det er vores indkøb af ting produceret udenfor kommunen fx tøj, hvidevarer, mad, biler, flyrejser samt ting, der primært foregår i andre kommuner (fx landbrug, sygehuse og teatre).

Hvad

Energiforbrug og transport er de store syndere i forhold til fremtidigt miljø. El- og varmesektoren står tilsammen for mere end 2/3 af  de samlede udledninger, mens transportsektoren står  for 1/4.

Kommunens varmeplan, som primært er en plan for udrulning af fjernvarme, har afsløret, hvor langt bagude vi er med fælles løsninger, og med skabelse af grøn fjernvarme. I varmeplanen kan man se, hvordan udbredelsen af fjernvarme kan ske og forskellige muligheder for reduktion af  fossile brændstoffer fra energi- og varmeproduktionen.

Også for varmeplanens vedkommende skal borgerne have adgang til planer og rapportering, samt  løbende inddrages i processen om hvordan planen skrider frem. Enhedslisten vil arbejde for, at borgerinddragelse fortsætter i implementeringen af de forskellige aktiviteter.

Enhedslisten ønsker, at kommuner, som har høje grønne ambitioner, får mere frihed til at handle. Derfor har vi i Folketinget med den såkaldte Grønne pagt for kommunerne, stillet konkrete forslag til friere rammer til handling.

Varmeproduktionen skal blive mere og mere klimavenlig

Vi har hurtigt brug for, at varmeplanen følges op af rådgivning til borgere om, hvilke alternativer der er, hvis man ikke kan få fjernvarme. Det afgørende er at rykke væk fra olie- og naturgasfyr, og på sigt også fra de stærkt forurenende brændeovne og pillefyr.

Selvom en varmeplan er vedtaget er der stadig usikkerhedsmomenter i forhold til, hvor hurtigt de enkelte områder i kommunen vil kunne forsynes med fjernvarme.

Vi mener at fjernvarme i tættere bebyggede områder er et oplagt alternativ til de eksisterende olie- og naturgasfyr. Og på sigt  vil det lette vejen væk fra anvendelse af træ (biomasse). Fjernvarme gør, at alle deltagere efterhånden kan få bedre og bedre produceret varme, da forbedringerne kan implementeres på det centrale værk, efterhånden som nye muligheder viser sig. Desuden vil det gøre det muligt at CO2-fangst foretages et sted, hvis dette viser sig muligt. Derfor er fjernvarme at foretrække, i områder hvor det er praktisk muligt. Hvor det ikke er muligt at etablere fjernvarme, er (fælles) varmepumper et oplagt alternativ.

Energiforbruget i de kommunale bygninger er i Rudersdal utidssvarende højt. En opgørelse fra Dansk Byggeri (2019) vedrørende bygningers energimærke viser, at Rudersdals kommunes bygninger ligger i bund. 88% har energimærke D-G. Det er spild af energi og kan skabe et dårligt indeklima. Klimamæssigt betyder dette en helt unødvendig høj CO2 udledning. Og det er også økonomisk en rigtig dårlig løsning for kommunen. Derfor skal vores kommunale bygninger energirenoveres i et langt hurtigere tempo end det sker nu, og med vægt på cirkulært forbrug. Bevarelse og brug af den eksisterende bygningsmasse giver mindre energiforbrug end at bygge nyt. Der skal stilles høje krav til energieffektivitet i alle de nye bygninger der etableres. Det er i dag muligt at lave nybyggeri med et drastisk lavere energiforbrug end tidligere, eller endda helt energineutralt. Vi må kunne handle selvstændigt og være foran de krav, som er fastsat på nationalt plan. Løsningerne findes – og byggebranchen vil gerne levere.

Kommunale Solcelleanlæg

I Rudersdal skal vi etablere solcelleanlæg på alle velegnede kommunale bygninger. Solfangere skal monteres, der hvor der er god effekt, så CO2-udslippet i kommunen mindskes. Solenergi bør være en naturlig del af overvejelserne ved planlægningen i forbindelse med nybyggeri og renovering af kommunale bygninger. Konkret foreslår vi, at der indtænkes vedvarende energi i forbindelse med den planlagte renovering af kommunens idrætsfaciliteter og fx i forbindelse med opførelse af den nye hal i Holte. I Randers kommune har man 19 solcelleanlæg på kommunale bygninger – ét af dem har alene en årlig produktion på 250.000 kWh. Det er altså ikke ønsketænkning, når vi i Enhedslisten Rudersdal peger på det store potentiale i solenergi.

Borgerne selv

Det er godt at der er sat mål for den fælles, lokale udledning af CO2, men som nævnt ovenfor, så er det en mindre del af den udledning, vi faktisk er anledning til. Mange borgere i Rudersdal udleder formodentlig 3 gange så meget CO2 via eget forbrug. Det er uomgængeligt nødvendigt at vi hver især skal reducere denne CO2 udledning, og det bliver et tema i Enhedslisten og for alle andre, hvordan vi gør det på en retfærdig måde.

Kommunen skal gå forrest med klima- og energiinitiativer og vise det gode eksempel. Kommunen skal også rådgive borgerne om at begrænse forbrug og at spare på fx energi i boligerne.

Vi vil fx foreslå at kommunen sikrer borgerne adgang til rådgivning om energirenovering, da borgernes deltagelse i at mindske energiforbruget er vigtig. Det er også borgerne der skal investere i omlægning til fjernvarme eller varmepumper. Kommunen skal også sikre rådgivning om opsætning af solenergianlæg på private boliger.

Samtidig skal borgerne arbejde med at mindske CO2-udledningen fra eget forbrug.

Nationalt har EL dette klima udspil (vinteren 2022-2023):

• Halvér den animalske produktion i 2030
  • Anullér klimarabatten til de største udledere som Aalborg Portland