5.a. Arbejdsplan 2022-23

5a. Arbejdsplan for Enhedslisten Rudersdal for det kommende år

Vi sidder i kommunalbestyrelsen, Børn- og skoleudvalg, Klima- og miljøudvalg, økonomiudvalg samt Folkeoplysningsforbundet. Vi skal arbejde for at leve op til vælgernes tillid og vores valgløfter. Den bedste måde at gøre dette, er ved at arbejde for at skabe mærkbare resultater. Yderligere er det afgørende, at vi fortsat er synlige lokalt i hele kommunen. Og at vores vælgere kan identificere sig med vore handlinger og budskaber. Vi vil jævnligt gøre status på denne arbejdsplan v/medlemsmøder.

Udover de politikområder vi arbejder aktivt med i de fagpolitiske udvalg , vil vi også arbejde med de politikområder vi udarbejdede i 2021 – og som nu præsenteres på vores hjemmeside, https://rudersdal.enhedslisten.dk : Tid og nærvær til kommunens småbørn, De unge, Skolen – trivsel og læring, Sundhedspolitik, Ældrepolitik, Klima og energi, Transport, Biodiversitet og naturpleje, Drikkevand og spildevand, Åbenhed, demokrati og inddragelse, Handicappolitik, Indkøbs- og udbudspolitik, Beskæftigelse, Boligpolitik, Kultur og idræt i øjenhøjde

Flere af emnerne falder ind under de områder fagudvalgene (Børn- og skole samt Klima- og miljøudvalg) rummer. Til dette formål nedsættes 2 baggrundsgrupper, der arbejder tæt sammen med vores KB-medlem. Baggrundsgrupperne vil jævnligt informere medlemmerne om arbejdet i grupperne, ligesom grupperne vil arbejde proaktivt med visioner indenfor politikområderne. Ligeledes nedsættes en kommunalbaggrundsgruppe, der arbejder med at forberede ØU og KB møder. Dette arbejde bliver mest kvalificeret, hvis alle medlemmer med relevant viden, kontakter og kvalifikationer arbejder med på opgaven. Vi vil foreslå, at der desuden nedsættes ad hoc arbejdsgrupper, med deltagelse af afdelingsmedlemmer – der har viden og erfaring indenfor nogle af de aktuelle politikområder, der nævnes ovenfor. F.eks. en social- og sundhedsgruppe der dækker grænseflader mellem regions- og kommunalpolitik.

Følgende foreninger / interessenter bør vi arbejde målrettet sammen med:

Klimabevægelsen i Rudersdal, Grøn Natur / Birkerød affaldshelte (organiserer skraldeindsamlinger), DN, lokalafdeling, Forældreforeninger i Rudersdal, Seniorrådet, Handicaprådet. RGU / SUF (evt. oprettes lokalafdeling).

Vi skal fortsat arbejde ihærdigt med formidling til kommunens borgere. Det betyder at vi løbende skal deltage i debatten om aktuelle og for os vigtige lokalpolitiske spørgsmål og orientere om de aktiviteter vi laver i alle de lokalpolitiske områder.

Platforme for denne kommunikation er f.eks.:

• Rudersdalavis og Frederiksborg Amts Avis
  • Vores website rudersdal.enhedslisten.dk
  • Vore Facebook side, Yderligere findes der facebookgruppen ”Lokalpolitik i Rudersdal”
  • Vi opretter en ny instagram profil – hvor der løbende kommer lokalpolitiske nyheder

Med løbende kommunikation menes:

• At vi min. én gang om måneden leverer debatindlæg i sn.dk/Rudersdal/Frederiksborg Amts avis.
  • At vi min. én gang ugentligt leverer lokalpolitisk debat på / via vores facebookside
  • At vores website til enhver tid er opdateret og indbydende

Af større arrangementer vil vi deltage i 1. maj arrangement sammen med andre røde partier i kommunen, Vedbæk Havnedag, Rudersdal folkemøde og Birkerød kulturnat.