KB Nyhedsbrev 2. halvår 2022

Kære kammerater

Som tiden dog flyver – og det er nu tid til endnu et nyhedsbrev og en kommunalpolitisk opdatering fra mig. Jeg vil fokusere på tre emner.

• Folkeafstemning i Holte
  • Klimaplanen
  • Budget

Hvis I ønsker at blive opdateret på andre lokalpolitiske emner, så er alle mere end velkomne til møde op til afdelingens åbne bestyrelses- og medlemsmøder hvor jeg løbende opdaterer og hvor vi i fællesskab drøfter aktuelle sager.

Folkeafstemning i Holte skoledistrikt

Siden skolesammenlægningerne har skoleområdet været til debat. Og det har været en uholdbar situation for både elever, lærere og ledelse rundt om på skolerne. Det har derfor været vigtigt for Enhedslisten, at indgå i en konstruktiv dialog med forældre og personale om at skabe ro og stabilitet på skoleområdet – blandt andet ved at finde en farbar vej og en fælles politisk løsning omkring strukturen og de åbenlyse udfordringer den medførte. Det gjorde vi i forbindelse med budgetaftalen ved blandt andet at styrke den lokale ledelse på hver enkelt matrikel, give området et historisk økonomisk løft og forbedre lærernes arbejdstidsaftale væsentligt. Alt sammen tiltag, der kan styrke børnenes trivsel og læring.

Eneste der fortsat udestår er situationen omkring Holte skole, som består af to matrikler, nemlig Rønnebærvej og Grünersvej, og herudover Dronningegårdklasserne, som er en specialklasserække. Der bliver nu sendt to modeller til Folkeafstemning i skoledistriktet.

Nu afventer vi resultatet og vælgernes dom. I kan læse mere her – og ellers vil jeg anbefale alle at følge med i Rudersdal Avis den kommende tid, hvor sagen helt afgjort vil blive omtalt.

I processen har det været helt afgørende for os i Enhedslisten, at Dronninggårdklasserne får bedre rammer end i dag. At de ikke bliver hverken glemt eller klemt. Behovet for specialklasserne er vokset og der er et stigende behov for både større og bedre rammer – det har vi givet håndslag på, på tværs af alle partier. Det er virkelig vigtigt, at alle de børn Dronninggårdklasserne i dag huser, nu kan se frem til bedre og mere egnede rammer.

Klimaplanen er endeligt vedtaget

Arbejdet med klimahandlingsplanen har fyldt og fylder fortsat i Klima- og Miljøudvalgets arbejde. Klimahandlingsplanen har været i høring og er nu endeligt vedtaget.

Og som nævnt i det seneste nyhedsbrev, så lykkedes det Enhedslisten at rykke ambitionsniveauet for C02-reduktionsmålet i 2030 fra 70% til 85% – og målet om CO2 neutralitet fra 2050 til 2040. Enhedslisten Rudersdal udarbejdede også et høringssvar, hvori vi pointerede problematikken omkring brugen af biomasse – og i forbindelse med Klima- og miljøudvalgets behandling lykkedes det, at få indarbejdet en udfasning af biomassen i klimahandlingsplanen. Det er en kæmpe sejr. Og det rykker handlingsplanens ambitionsniveau væsentligt og mærkbart i en grønnere retning. I høringssvaret havde vi også en række andre kritikpunkter, som vi desværre ikke lykkedes med at få ændret i første omgang.

I kan læse klimaplanen her og vores høringssvar her

Budget for 2023 – Enhedslisten er med

Selvom det efterhånden er nogen tid siden, at jeg, på vegne af Enhedslisten Rudersdal skrev under på budgetaftalen for 2023, så fortjener aftalen alligevel, at få et par ord med på vejen. Det er første gang nogensinde at Enhedslisten Rudersdal er en del af budgetaftalen. Vi er med i aftalen fordi, at aftalen overordnet trækker Rudersdal i en både grønnere og mere solidarisk retning.

Grønne investeringer

Med aftalen afsætter vi over 100 millioner over perioden til en ny grøn retning for Rudersdal og for første gang sikrer vi et økonomisk grundlag for massiv og ambitiøs klimahandling lokalt jvf. klimahandlingsplanen indsatsområder – og herudover indføres en intern CO2-pris, som skal være med til at dreje kommunens indkøb og byggerier i en mere bæredygtig retning.

Yderligere lykkedes det at få afsat penge til en række cyklisme-fremmende initiativer, som blandt andet tæller etablering af cykelsti på Hørsholm Kongevej gennem Rude skov. Det er et stort projekt, som kun lykkedes pga. et tæt samarbejde mellem vores lokale afdeling og Enhedslisten på Christiansborg. Samarbejdet har sikret at projektet har fået støtte på intet mindre end 17,5 millioner gennem cykelpuljen, således at halvdelen af de 35 millioner, som projektet koster, bliver betalt af staten. Det er virkelig en vigtig sejr for Enhedslisten, at der nu endelig kommer en cykelsti på strækningen.

Yderligere igangsættes separatkloakeringen, så vi i fremtiden kan undgå overløb af urenset spildevand til hav, søer og åer – desværre er tidsplanen ikke ambitiøs nok og vil strække sig over 30 år. Vi vil fortsat arbejde for at der bliver sat mere fart på den del.

Retssikkerhed, PPR-området og børn i udsatte positioner

Budgettet sikrer også hjælp til sårbare børn og styrker retssikkerheden med en massiv genopretning af PPR-området gennem økonomisk opprioritering. Yderligere ansættes en uvildig borgerrådgiver. Og så øger vi tilskuddet til BROEN og fritids-forstærkningen, så flere børn i udsatte positioner kan blive en del af foreningslivet gennem øget økonomisk støtte til f.eks. udstyr og kontingentfrihed.

De unge – og skoleområdet

Vi tilfører midler til alle folkeskolerne, giver mere frihed og styrker den lokale ledelse – lærerne får en ny og bedre arbejdstidsaftale og tilstedeværelsespligten skrottes. Og specialklasserne i Holte får et økonomisk løft. De kreative fag styrkes og indsatsen omkring ordblinde øges markant, og så sikrer vi, at ungetilbuddet i Vedbæk gøres permanent! Det er et historisk stort løft af skoleområdet – og et vigtigt vendepunkt efter årtiers nedskæringer.

Borgere med et handicap

Med aftalen sikrer vi også finansieringen til at forbedre tilgængeligheden for mennesker med et handicap, herunder 12 millioner øremærket til at forbedre tilgængeligheden på Rådhuset i Holte. Den manglende tilgængelighed på Rådhuset i Holte er en sag, som vi i Enhedslisten Rudersdal har kæmpet for længe. Nedenfor kan I se noget af den omtale vi tidligere har fået i forbindelse med sagen.

SN.dk – her – TV2 Lorry – her – Rudersdal Avis – her

Sundheds- og pårørendepolitik

Det lykkedes at få med i budgettet at der skal udarbejdes en ny sundhedspolitik i regi af Social- og Sundhedsudvalget og i samarbejde med børn- og skoleudvalget. Der vil i nærmeste fremtid blive sat gang i et arbejde med at udarbejde en ny sundhedspolitik med et særligt fokus på børns trivsel – og ligeledes vil der blive udarbejdet en pårørendepolitik. Pårørende skal ses som en ressource – ikke en arbejdskraft. I politikudviklingen skal spørgsmålet om ansættelse af en pårørendevejleder undersøges nærmere.

Finansiering

Der er virkelig mange og væsentlige rød-grønne aftryk – og det skal finansieres. Finansieringen sikres ved at optimere administrationen, hæve skatten, øge brugerbetalingen på byggesagsbehandling, forbedre koordineringen af indkøbsaftaler – men desværre også besparelser på kulturområdet, dog overvejende på den administrative del. Særligt besparelser på kulturområdet har været problematisk, men det lykkedes at holde nedskæringerne på et tåleligt niveau og de sparede udgifter er gået til forbedret velfærd. Samlet set er aftalen med til at mindske uligheden, sikre konkret klimahandling og give langt flere muligheder for børn og unge. Og derfor er vi med.

I kan læse mere på Rudersdal Kommunes hjemmeside om budgettet her

Følg med og støt op

I kan også følge og støtte afdelingens arbejde på Facebook ved at klikke her eller min politiske Facebookprofil her. Og tag gerne kontakt hvis der opstår spørgsmål eller du har tanker om at dukke op til et møde. Du kan se mødedage mm. via vores hjemmeside her.

Kammeratlige hilsner

Christoffer Emil Jexen