Kommunalpolitisk Beretning for 2022

Beretning for det Lokalpolitiske arbejde

I forbindelse med konstitueringen lykkedes det Enhedslisten, at få fire udvalgsposter – heraf én formandspost. Det betyder at vi har mulighed for at påvirke den førte politik på flere områder end tidligere. Christoffer Jexen præsenterer Enhedslisten Rudersdal i følgende udvalg:

1. Klima- og Miljøudvalget, medlem
  2. Børn- og skoleudvalget, medlem
  3. Økonomiudvalget, medlem
  4. Folkeoplysningsudvalget, Formand (et ”lille” udvalg)

Det er en helt ny situation for afdelingen. 13 ud af kommunalbestyrelsens 23 medlemmer er nyvalgte og det betyder, at det politiske landskab er åbent.

1.    Klima og Miljø udvalget

Arbejdet i Klima- og Miljøudvalget har været centreret omkring Rudersdals første klimahandlingsplan. Kommunen har indgået et forpligtende samarbejde med DK2020 og har derigennem forpligtet sig til at reducere CO2-forureningen med mindst 70% i 2030 og være CO2-neutrale i 2050. Resultatet er lykkedes med god forberedelse med hjælp af vores ”grønne” baggrundsgruppe. Ambitionsniveauet er hævet til: 85% reduktion i 2030 og CO2-neutral i 2040. Et markant aftryk fra Enhedslisten.

Klimaplanen vedtaget

Arbejdet med klimahandlingsplanen har fyldt og fylder fortsat i Klima- og Miljøudvalgets arbejde. Klimahandlingsplanen har været i høring og er nu vedtaget.

Det lykkedes Enhedslisten at rykke ambitionsniveauet for C02-reduktionsmålet i 2030 fra 70% til 85% – og målet om CO2 neutralitet fra 2050 til 2040. Enhedslisten Rudersdal udarbejdede også et høringssvar, hvori vi pointerede problematikken omkring brugen af biomasse – og i forbindelse med Klima- og miljøudvalgets behandling lykkedes det, at få indarbejdet en udfasning af biomassen i klimahandlingsplanen. Det er en kæmpe sejr. Og det rykker handlingsplanens ambitionsniveau væsentligt og mærkbart i en grønnere retning. I høringssvaret havde vi også en række andre kritikpunkter, som vi desværre ikke lykkedes med at få ændret i første omgang.

2.    Børn- og skoleudvalget

Arbejdet i børn- og skoleudvalget har været ganske konfliktfyldt. Der er et massivt pres på daginstitutionerne. Der er for få pædagoger og medhjælpere – og samtidig er børnetallet stærkt stigende, så udfordringerne vil vokse medmindre vi handler!

Et vigtigt første skridt for at sikre flere pædagoger er den nye lokale lønaftale, som sikrer at alle pædagoger i kommunen får et solidt lønløft. Børnehuset “Tudsen” i Nærum, som vi har kæmpet for, har fået opfyldt deres ønske om at få etableret et naturstøttepunkt – altså toiletter, en bålplads og en stor hytte helt tæt ved skoven. Det er godt for både børn, personalet og familierne – gode sejre for Enhedslisten.

På skoleområdet er to større renoveringsprojekter sendt i udbud. Nærum og Vangebo skal have fælles udskoling og det samme gælder Bistrup og Toftevang. Renoverings- og ombygningsprojektet betyder at de ældste elever fra de to skoler samles fra 6. – 7. klasse. Det kræver nye fysiske rammer, og der stræbes efter mere åbne læringsmiljøer. Det er et stort ønske fra både lærere, elever, skolebestyrelser og et flertal i kommunalbestyrelsen. Udover renovering af lokaler og etablering af nye mere åbne læringsmiljøer, så sættes der gang i omfattende energirenoveringer, som vil gavne indeklimaet og sikre mindre CO2-forurening. Også fine aftryk fra Enhedslisten. Det er også lykkedes Enhedslisten at få sikret de enkelte skolers frihed til at forkorte skoledagen og i stedet bruge ressourcerne på to-lærer-ordninger. Det har mange skoler ønsket at benytte sig af. Det er vigtigt for eleverne og et stærkt aftryk fra Enhedslisten.

Siden skolesammenlægningerne har skoleområdet været til debat. Og det har været en uholdbar situation for både elever, lærere og ledelse rundt om på skolerne. Det har derfor været vigtigt for Enhedslisten at indgå i en konstruktiv dialog med forældre og personale om at skabe ro og stabilitet på skoleområdet – blandt andet ved at finde en farbar vej og en fælles politisk løsning omkring strukturen og de åbenlyse udfordringer den medførte. I forbindelse med budgetaftalen medvirkede vi blandt andet til at styrke den lokale ledelse på hver enkelt matrikel, give området et økonomisk løft og forbedre lærernes arbejdstidsaftale væsentligt. Alt sammen tiltag, der kan styrke børnenes trivsel og læring. Holte skole består af to matrikler, nemlig Rønnebærvej og Grüners vej, samt Dronningegårdklasserne, som er en specialklasserække. To sammenlægningsmodeller blev sendt til Folkeafstemning i skoledistriktet. Kommunalbestyrelsen følger resultatet af den vejledende folkeafstemning, så der fra skoleåret 2024/25 vil være én samlet skole på to matrikler med indskoling (0.-5. klasse) på Rønnebærvej og udskoling (6.-9. klasse) på Grünersvej.

I processen har det været helt afgørende for os i Enhedslisten, at Dronninggårdsklasserne får bedre rammer end i dag. Behovet for specialklasserne er vokset og der er et stigende behov for både større og bedre rammer – det har vi givet håndslag på, på tværs af alle partier. Det er virkelig vigtigt, at alle de børn Dronninggårdsklasserne i dag huser, nu kan se frem til bedre og mere egnede rammer.

3.    Økonomiudvalget

Her har særligt indsatsen for at nedbringe kommunens høje sygefravær været til diskussion og der er nu igangsat et større projekt. Yderligere har der været debat om de såkaldte “overførselssager”. I Enhedslisten har vi kæmpet indædt for, at den enkelte skole har ret til at overføre overskud fra et år til det næste – altså muligheden for at kunne spare op til større projekter og indsatser. Det er lykkedes at fastholde skolernes ret til dette, det er vigtigt for den enkelte skole at have denne frihed. Endnu et vigtigt aftryk fra Enhedslisten.

Budget for 2023 – Enhedslisten er med

Det er første gang nogensinde at Enhedslisten Rudersdal er en del af budgetaftalen. Vi er med i aftalen fordi, at aftalen overordnet trækker Rudersdal i en både grønnere og mere solidarisk retning.

a)      Grønne investeringer

Med aftalen afsættes over 100 millioner over perioden til en ny grøn retning for Rudersdal og for første gang sikrer kommunen et økonomisk grundlag for massiv og ambitiøs klimahandling lokalt jvf. klimahandlingsplanen indsatsområder – og herudover indføres en intern CO2-pris, som skal være med til at dreje kommunens indkøb og byggerier i en mere bæredygtig retning.

Der er afsat penge til en række cyklisme-fremmende initiativer, som blandt andet tæller etablering af cykelsti på Hørsholm Kongevej gennem Rude skov. Det er et stort projekt, som kun lykkedes pga. et tæt samarbejde mellem vores lokale afdeling og Enhedslisten på Christiansborg. Samarbejdet har sikret at projektet har fået støtte på intet mindre end 17,5 millioner gennem cykelpuljen, så halvdelen af de 35 millioner, som projektet koster, bliver betalt af staten. Det er virkelig en vigtig sejr for Enhedslisten, at der nu endelig kommer en cykelsti på strækningen.

Der igangsættes separatkloakeringen, så vi i fremtiden kan undgå overløb af urenset spildevand til hav, søer og åer – desværre er tidsplanen ikke ambitiøs nok og vil strække sig over 30 år. Vi vil fortsat arbejde for at der bliver sat mere fart på den del.

b)     Retssikkerhed, PPR-området og børn i udsatte positioner

Budgettet sikrer hjælp til sårbare børn og styrker retssikkerheden med en massiv genopretning af PPR-området gennem økonomisk opprioritering. Yderligere ansættes en uvildig borgerrådgiver, det har i mange år været et ønske fra enhedslisten. Tilskuddet til BROEN øges, så flere børn i udsatte positioner kan blive en del af foreningslivet gennem øget økonomisk støtte til f.eks. udstyr og kontingentfrihed.

c)      De unge – og skoleområdet

Der tilføres midler til alle folkeskolerne, det giver mere frihed og styrker den lokale ledelse – lærerne får en ny og bedre arbejdstidsaftale og tilstedeværelsespligten skrottes. Specialklasserne i Holte får et økonomisk løft. De kreative fag styrkes og indsatsen omkring ordblinde øges markant, og så sikres det, at ungetilbuddet i Vedbæk gøres permanent! Det er et historisk stort løft af skoleområdet – og et vigtigt vendepunkt efter årtiers nedskæringer.

d)     Borgere med et handicap

Med aftalen sikrer vi også finansieringen til at forbedre tilgængeligheden for mennesker med et handicap, herunder 12 millioner øremærket til at forbedre tilgængeligheden på Rådhuset i Holte. Den manglende tilgængelighed på Rådhuset i Holte er en sag, som vi i Enhedslisten Rudersdal har kæmpet for længe.

e)     Sundheds- og pårørendepolitik

Det lykkedes at få med i budgettet at der skal udarbejdes en ny sundhedspolitik i regi af Social- og Sundhedsudvalget og i samarbejde med børn- og skoleudvalget. Der vil i nærmeste fremtid blive sat gang i et arbejde med at udarbejde en ny sundhedspolitik med et særligt fokus på børns trivsel – og ligeledes vil der blive udarbejdet en pårørendepolitik. Pårørende skal ses som en ressource – ikke en arbejdskraft. I politikudviklingen skal spørgsmålet om ansættelse af en pårørendevejleder undersøges nærmere.

f)       Finansiering

Der er virkelig mange og væsentlige rød-grønne aftryk – og det skal finansieres. Finansieringen sikres ved at optimere administrationen, hæve skatten, øge brugerbetalingen på byggesagsbehandling, forbedre koordineringen af indkøbsaftaler – men desværre også besparelser på kulturområdet, dog overvejende på den administrative del. Særligt besparelser på kulturområdet har været problematisk, men det lykkedes at holde nedskæringerne på et tåleligt niveau og de sparede udgifter er gået til forbedret velfærd. Samlet set er aftalen med til at mindske uligheden, sikre konkret klimahandling og give langt flere muligheder for børn og unge. Og derfor er vi med.

4.    Folkeoplysningsudvalget

En lang række foreninger er understøttet med tilskud og støtte til konkrete projekter. Den vigtigste sejr og største aftryk fra Enhedslisten har været en ekstrabevilling til ‘Broen’. ‘Broen’ er en forening som støtter udsatte, fattige og sårbare børn med at komme ind i foreningslivet – det sker fx via kontingentstøtte eller midler til udstyr o. Lign. ‘Broen’ henter 90% af sine knap 600.000 kr. gennem fonde, mens kommunen støtter med knap 65.000 kr. Det er lykkedes os at få sikret en ekstrabevilling på 150.000 kr, med særligt fokus på Ukrainske flygtninge og indsatsen for at få dem med i foreningslivet. Det er penge der kommer til at gøre en meget konkret forskel for de svageste børn og familier – endnu et vigtigt aftryk sat af Enhedslisten.