Enhedslistens bidrag til Budget 2016

I Enhedslisten Rudersdal er vi klare over, at der fra regering og folketing er lagt snævre rammer for kommunernes økonomi. Indenfor disse rammer er det umuligt at opretholde den service, vi i Rudersdal er vant til. Det bør kommunen sige åbent i stedet for at love, at “serviceniveauet pr. bruger som udgangspunkt bliver opretholdt” (side 120 i budgetmappen). Det blev gentaget af Venstre på kommunalbestyrelsesmødet (sept. 2015), at målet var “centralt at fastholde serviceniveauet”. Det samme sagde partierne bag budgettet sidste år, selv om det allerede da var klart, at det var nedskæringer, der prægede billedet.

Enhedslisten er uenig med den gældende praksis, som tager udgangspunkt i en politisk bestemt skatteindtægt, hvorudfra serviceniveauet bestemmes. Udgangspunktet burde være at sikre en rimelig velfærd for de ældre, skolerne o.s.v., og så sættes skatteniveauet efter dette behov.

Vi gjorde sidste år indsigelse imod uklarheder i budgettet. Budgettet består at nettoudgifter, d.v.s. af udgifter minus visse indtægter. Det er måske i overenstemmelse med nogle centrale direktiver; men det fordrejer det virkelige billede af de budgetterede besparelser. I år spurgte vi igen ind til dette emne.

Ældrebudgettet 2016 er tilsyneladende øget med 15 mio. kr. over 2014-regnskabets total på 602 mio. kr. Men vi har nu fået oplyst, at bruttoudgiften til ældre i regnskabet i 2014 var kr. 752,3 mio. kr., og at bruttobudgettet kun øges med 3,3 mio. kr. (0,4%). Disse tal var udregnet før den seneste nedskæringsrunde, så der bliver nok ingen forøgelse overhovedet. Men antallet af ældre (80+) øges med over 4% over de to år. Vi tror ikke på, at der trods effektiviseringer, forebyggelse og rehabilitering kan opretholdes det lovede serviceniveau til det stærkt stigende antal ældre.

Skolebudgettet 2016 er tilsyneladende reduceret med 17 mio. kr. fra 2014-regnskabets total på 511 mio. kr. Bruttoudgiften i 2014-regnskabet var 605 mio. kr. I 2016-budgettet er det reduceret med 34 mio. kr. Lægger man de enkelte skolers budgetter sammen, får man en endnu større reduktion. Men vi har fået forklaret, at der på trods af disse tal ikke er tale om en besparelse. Årsagen er, at skolerne i 2014 indeholdt midlertidige projekter og lock-out midler, og i 2016 får de penge fra en række puljer, som ikke indgår i budgettallene. Sådanne forhold gør en sammenligning af nye budgetter med tidligere regnskaber umulig. Vi har derfor ikke overblik over skolebudgetterne. Men vi er overbevist om, at skolerne i Rudersdal med det foreslåede budget ikke kan opretholde kvaliteten af undervisningen og slet ikke kan rette op på manglerne ved inklusionsindsatsen. Det finder vi uansvarligt.

Det er umuligt at gennemgå og forstå alle tallene i budgettet. Men vi fik øje på en budgetmæssig forøgelse på 5,2 mio. kr. Det er side 77 i budgetmappen, renovationstakster. 2014 regnskabet giver en total indtægt på 52,8 mio. kr.. Taksterne er uændrede, og mængden af affald er vel ikke mindsket. Men alligevel er den budgetterede indtægt reduceret med disse 5,2 mio. kr. Sammen med de andre eksempler fra ældre- og skoleområdet sår det tvivl om, hvor realistisk budgettet overhovedet er.

Efter at have udbygget Mariehøj centret kan vi ikke se nødvendigheden af en støtte på 2,8 mio. kr. årligt til Gammel Holtegaard. Sidste år var kommunalbestyrelsen lovet en redegørelse om Bredafonden. Den har vi ikke fået. Vi foreslår, at disse 2,8 mio. kr. sammen med de forrige 5,2 mio. kr. benytes til at øge resourcerne til de ældre og skolerne.

Men uden at øge skatteprocenten vil det blive umuligt at sikre en rimelig servicestandard. Vi foreslår, at Rudersdal øger skatteprocenten, så den fra at være den suverænt laveste i landet kommer tættere på niveauet af resten af regionen. Forvaltningen har oplyst, at hvis skatteprocenten øges med 0,3%, vil det give en netto merindtægt til kommunen på 37,5 mio. kr. i 2016. En sådan forøgelse vil blot bringe skatten i Rudersdal op på Gentoftes niveau. Regionsgennemsnittet er 1,6% højere end Rudersdals skatteprocent, så der er råderum til en betydelig større skattestigning og stadig have en skatteprocent under gennemsnittet. Rudersdal Kommune burde konkurrere med andre velstående kommuner om at yde den bedste velfærd og ikke om den lavest skatteprocent.

Med disse bemærkninger fremlægger vi nogle af Enhedslistens ønsker, som kan finansieres af ovenstående midler:

* Ældreområdet: vi genfremsætter vort forslag fra sidste år, nemlig at reducere hastværket i hjemmehjælpen. Vi foreslår at visitere de svages hjemmehjælpsmodtagere til 10 minutter ekstra, hvilket vil give hjemmehjælperen tid til at sætte sig ned og samtale med den ældre. Det bør indgå i en klippekortsordning. Vi ønsker ingen reduktion af rengøring, personalig pleje og transporttilbud til de ældre.

* Skoleområdet: vi har fremsat forslag om, at kommunen laver aftale/forståelse om arbejdstid og forberedelse med lærere/pædagoger, at folkeskolereformen evalueres ved spørgeskemaundersøgelser, og inklusionsindsatsen forbedres med større bemanding og specialtræning af lærere og pædagoger.

* Borgerrådgiver: vi fremsatte sidste år ønsket om borgerombudsmand/borgerrådgiver, som er ansat direkte af byrådet og refererer til det. Det blev henvist til et udvalg, men der skete ikke mere i sagen. Nu er en whistleblower ordning foreslået af Lokallisten, og vi foreslår, at disse to sager sammenkædes til én institution.

* Modersmålsundervisning: indvandrer- og flygtningebørn skal udover at blive fortrolig med dansk også have undervisning i deres eget modersmål i det omgang, det er praktisk muligt. Alle undersøgelser viser, at modersmålundervisning fremmer børnenes udvikling og dermed også evnen til at lære danske og andre sprog samt integrere sig i samfundet. Med det store antal flygtninge med børn på vej vil det blive praktisk muligt at sammensætte klasser.

* Hospice: Enhedslisten mener, at der skal bygges et kommunalt eller regionalt hospice for meget alvorligt syge/døende borgere i kommunen, så de ikke skal indlægges langt fra hjemmet i deres sidste tid.

* Socialøkonomisk virksomhed: Genbrugsbutik etableres baseret på erfaringerne fra Næstved Kommune og lovgivningen på området. Gerne i samarbejde med nabokommuner – det samme gælder de tre foregåede forslag.

Ny sportshal ved Rudersdal stadion i Holte: skal på budgettet – ikke nødvendigvis i 2016.

* Supercykelsti fra Hørsholm langs Helsingørmotorvejen: vi afventer tidsplan og tilskud fra staten.

Enhedslisten i Rudersdal

v. Jacob Jensen