Demonstration mod TTIP og CETA torsdag den 27. oktober 2016 klokken 16.00

26. oktober 2016

Demonstration mod TTIP og CETA torsdag den 27. oktober 2016 klokken 16.00 på Rådhuspladsen i København

Det har ikke fået meget omtale i den danske presse. Men EU forhandler lige nu med Canada og USA om nogle af verdens mest omfattende frihandelsaftaler, CETA og TTIP. Aftaler, der kan få store negative konsekvenser for vores demokrati, lønmodtagerrettigheder, miljø og sundhed.

Der er derfor god grund til, at 3,5 millioner europæere har skrevet under på, at de er imod frihandelsaftalerne CETA og TTIP. Alligevel var 27 af EU’s medlemslande klar til at blåstemple CETA. Men et nej fra de belgiske delstater Vallonien og Bruxelles har nu stukket en kæp i hjulet på aftalen med Canada.

Mange vil nok tænke, at de to frihandelsaftaler bare handler om at fjerne told og andre afgifter, så man lettere og billigere kan bestille et par billige løbesko fra Nike på internettet. Men det er langt fra tilfældet. Faktisk er toldbarriererne mellem EU og Nordamerika stort set udvisket i forvejen. Derfor handler frihandelsaftalerne langt fra kun om toldsatser.

Aftalerne åbner op for, at store multinationale selskaber får mere indflydelse på bekostning af befolkningerne. Hvis Danmark indfører en lov, som kan forhindre et selskabs forventede profit, så kan selskabet sagsøge Danmark. Vores tyske naboer har været udsat for sådan en situation. Da Tyskland efter atomkatastrofen i Japan besluttede at udfase brugen af atomkraft hurtigere end planlagt, blev landet sagsøgt for over 30 milliarder kroner af det svenske energiselskab Vattenfall. Vattenfall bestyrede nemlig to atomkraftværker og havde med beslutningen udsigt til en mindsket indtjening.

Hvis EU skriver under på CETA og TTIP, så risikerer Danmark at stå i lignende situationer, hvor virksomheder kan påvirke dansk lovgivning uden hensyn til befolkningens interesse og sikkerhed. I et notat til Folketingets Europaudvalg har regeringen selv indrømmet, at CETA-aftalen kan få negative statsfinansielle konsekvenser på grund af sagsanlæg.

Lige nu har EU forbud mod 1.378 farlige stoffer i bl.a. makeup og tandpasta. Det er langt fra tilstrækkeligt. Men i USA har man kun forbud mod 11. Med frihandelsaftalerne er det ikke til at vide, hvordan amerikanske virksomheder vil forholde sig til den stramme lovgivning i EU.

Kampen er ikke slut med Belgiens nej. CETA-aftalen er langt fra opgivet, og forhandlingerne om TTIP-aftalen er stadig gang. Derfor skal vi blive ved med at råbe op, demonstrere og diskutere aftalerne med alle omkring os, indtil de begge bliver lagt i graven.

Første mulighed er nu på torsdag, hvor Enhedslisten er medarrangør af en bred demonstration mod TTIP og CETA. Den starter kl. 16.00 på Rådhuspladsen i København og går derfra til Christiansborg.

Vi håber at se rigtig mange af jer!