Enhedslisten Rudersdal – det eneste parti imod omlægning af dagplejen her og nu!

På kommunalbestyrelsesmøde 30.09.2015 behandledes under punkt 18, et masterplan til budget 2016 indeholdende bl.a. en omlægning af dagplejen i kommunen, herunder også i Birkerød, inden erfaringerne fra omlægning i Holte/Nærum er færdigafprøvet. “Hvorfor dette hastværk ?”, spurgte Jacob Jensen, Enhedslistens kommunalbestyrelsesmedlem og henviste til forældrenes og de ansattes kritik af omlægningen. Det fremgik også af det foreliggende materiale, at forslaget om omlægning af dagpleje ikke er fremsat på grund af mangler i den eksisterende dagpleje, men udelukkende for at spare på personalekontoen.

Enhedslisten forelog på mødet, at omlægningen i Birkerød skulle udsættes i 2 år med baggrund i bl.a. forældrebestyrelsens udtalelser om, at omlægningen “mangler dokumentation for, at omlægningen i Holte/Nærum har givet – de estimerede besparelser, øget pædagogisk kvalitet eller bedre overgang mellem dagpleje og daginstitution.”

Enhedslistens forslag blev stemt ned med 22 stemmer imod og 1 for.

Se Jacob Jensens tale på kommunalbestyrelsesmøde i sin helhed under Læserbreve og indlæg.