Støt de fyrede på prestigebyggeriet “Axel Tower” i København

5. oktober 2016

Enhedslisten støtter den faglige kamp som et sjak på 40 tømrer- og snedkersvende ved byggeriet af “Axel Tower” har iværksat

Vi opfordrer jer til at støtte de strejkende som virkelig får brug for hjælp, når arbejdsgiveren sætter strejkebrydere ind.

I kan melde jer til den sms-kæde der skal bruges til at mobilisere ved at skrive til [email protected] eller sende en sms til tlf. 71 35 02 53.
Og I opfordres at at støtte økonomisk på Swipp eller MobilePay på telefonummer 71 35 02 53 – eller ved at sende et beløb til konto 8401-1288713

Nedenstående er en orientering skrevet af de aktionerende selv og viderebragt på deres opfordring. Alle opfordres til at støtte op om konflikten.

Opråb fra de fyrede på prestigebyggeriet “Axel Tower”

Kære kollegaer

Vi er et sjak på 40 tømrer- og snedkersvende, der arbejdede for entreprenørfirmaet DEKO på prestigebyggeriet Axel Towers. I uge 38 nedlagde vi arbejdet. Vi har ikke kunne blive enige om prisen på en stor del af arbejdet. Arbejdsgiveren DEKO har udstukket deres diktat for, hvad de mener lønnen så skal være. Men krisen er slut. Vi kræver reelle forhandlinger mellem ligeværdige parter.

Trusler fra arbejdsgiveren
DEKO har truet med at hente busser ind med strejkebrydere fra Polen og Jylland. Det kan de godt glemme. Forhandlingerne har trukket ud i et år, og der er nu 3 måneder tilbage af byggeriet. Strejken var overenskomststridig, og vi blev derfor idømt bod. I går, den 3. oktober, blev vi fritstillet, men vi betragter fortsat arbejdet som vores. Vi vil gøre vores arbejde færdigt som stolte snedker- og tømrersvende, men det skal være på ordentlige vilkår, og vi kræver reelle forhandlinger omkring lønnen.

Principiel konflikt
Konflikten har nu kostet virksomheden meget mere end hvad vi krævede før konflikten. DEKO har Dansk Byggeri i ryggen, og derfor har vi brug for al den støtte, der kan mobiliseres. Det er blevet en principiel konflikt, som kan få stor betydning for branchen og byggeriet fremover.

Demonstration og mulig blokade
Vi demonstrerer hver dag foran byggepladsen i tidsrummet kl. 6-14.15. Kom gerne forbi. DEKO har forsøgt at sende enkelte svende ind og begynde på arbejdet, men indtil videre har ingen ville tage det konfliktramte arbejde. Hvis arbejdet bliver overtaget af strejkebrydere opfordrer vi alle til at komme og blokere pladsen sammen med os.

Vi bestemmer selv, hvornår konflikten er slut. Kampen fortsætter!

Støt os
Vi har allerede fået rigtig meget støtte fra mange kanter. Jo mere støtte, jo stærkere står vi. Først og fremmest håber vi på en masse hjælp, når der bliver sat strejkebrydere ind. Derfor:

Meld jer på sms-kæden i tilfælde af, at der bliver sat strejkebrydere ind på arbejdet. Skriv til [email protected] eller til tlf. 71 35 02 53
Støt økonomisk på swip eller mobile pay 71 35 02 53 eller på konto 8401-1288713
Følg med på facebok: https://www.facebook.com/St%C3%B8ttegruppe-for-t%C3%B8mrerne-p%C3%A5-Axe…

Kammeratlige hilsner fra tømrer-og snedkersvendene på Axel Towers

KONTAKT:

Vi kan kontaktes på tlf. 71 35 02 53. Henvendelser fra presse henvises til vores talsperson Julius Gudmundsson, tlf. 20 70 61 94.

TIDSLINJE for konflikten på Axel Towers:

Efterår 2015: Sjakket startede det indvendige arbejde op.
Vinter 2015-16: De normale lokale lønforhandlinger starter.
Sommer 2016: Forhandlingerne trækker ud.
Onsdag d. 21/9 formiddag: Duncan truer med at hente udenlandsk arbejdskraft ind, hvis ikke svende makker ret. Forhandlingerne bryder sammen. Svendene går til fagligt møde kl. 12 og beslutter at gå i strejke.
Torsdag d. 22/9: Arbejdsgiverorganisationen, Dansk Byggeri indkalder fagforeningen 3F til fællesmøde, hvor svendene bliver pålagt t gå i arbejde.
Fredag d. 23/9: Svendene genoptager arbejdet på betingelse af at Duncan kommer ud og forhandler. Forhandlingerne bryder sammen og svendene genoptager strejken kl. 12.
Mandag d 26/9: Arbejdsretten pålægger svende at gå i arbejde og pålægger dem skærpet bod (omkring 70-100 kr. i timen), hvis ikke de genoptager arbejdet.
Torsdag d. 29/9: Arbejdsretten giver virksomheden lov til at fritstille svendene hvis ikke de genoptager arbejdet.
Mandag d. 3/10: Deko fritstiller svendene.

Pressemeddelelse: Fyrede svende: “Vi vil ikke ha’ tyske tilstande”

“40 tømrer- og snedkersvende er i dag blevet fritstillet af entreprenørfirmaet DEKO, der står for det indvendige tømrer- og snedkerarbejde på prestigebyggeriet Axel Towers i København. De 40 svende opfordrer nu til blokade af byggeriet og advarer mod tyske tilstande i Danmark, hvor arbejdsgivere dikterer lønnen helt ensidigt.

Entreprisechefen fra DEKO, Duncan B Mortensen, har på byggepladsen “Axel Towers” truet de danske svende med at erstatte dem med udenlandsk arbejdskraft, hvis ikke de accepterede den timeløn, som DEKO vil give. DEKO ønskede ikke seriøse forhandlinger, men kom i stedet med trusler om at indsætte udenlandsk arbejdskraft, hvis ikke de accepterede firmaets diktat. Det fik svendene til at gå i strejke for mere end to uger siden. For en uge siden (mandag den 26/9) blev svendene idømt skærpet bod i Arbejdsretten. Torsdag var de igen i Arbejdsretten, og arbejdsgiveren, DEKO, fik ret til at fritstille de 40 tømrere og snedkere. Det er nu sket.

“Vi vil gerne fortsætte det arbejde, som vi er stolte af at udføre, og vi forhandler gerne med DEKO. Men vi finder os ikke i at blive truet til at makke ret. Den her kamp fortsætter: Vi vil ikke have tyske tilstande i Danmark, hvor arbejdsgiverne ensidigt presser lønnen ved hjælp af udenlandsk arbejdskraft”, siger Julius Gudmundsson, der er talsmand for tømrerne og snedkerne på byggepladsen.

Han henviser til Tysklands arbejdsmarked som et skrækeksempel: Efter EU’s østudvidelse har tyske arbejdsgivere udnyttet især polske arbejdere til at presse løn- og arbejdsforhold i bund. I dag har millioner af tyskere svært ved at overleve på den løn, som de får udbetalt. Den udvikling er nu på vej til Danmark, hvor danske arbejdsgivere allerede i dag spekulerer i at udnytte udenlandske arbejdere indenfor fx byggeri, rengøring og gartneri. Derfor sætter de 40 svende nu foden ned: De vil ikke lade sig presse af kyniske arbejdsgivere.

“Konflikten er langt fra slut. Vi opfordrer alle arbejdere til ikke at tage konfliktramt arbejde på Axel Towers. Og hvis DEKO – støttet af Dansk Byggeri – sætter skruebrækkere på opgaven, så opfordrer vi alle til blokere byggepladsen. Vi bestemmer selv, hvornår konflikten er slut. Kampen fortsætter”, fastslår de 40 svende i et fælles opråb, som i dag blev enstemmigt vedtaget og sendt til kolleger mfl. både i og udenfor byggepladsen på den gamle Scala-grund overfor Tivoli.

DEKO har under lønforhandlingerne, som er en helt normal del af akkordarbejdet på en byggeplads, helt ensidigt ville diktere timelønnen og har samtidig truet med at hente billig udenlandsk arbejdskraft til landet. Det går fundamentalt imod den måde, man normalt plejer at forhandle på i Danmark.”